Doručení již od 49 Kč.

Desky, které se měly jmenovat úplně jinak Příběhy za názvy alb

Název alba bývá něco jako jeho tvář. Dokáže vyvolat emoci ještě dřív, než se ozve první tón, a často nese celý příběh, který hudba vypráví. Některé názvy jsou promyšlené roky, jiné vzniknou během pár minut a některé se prostě zrodí z náhody. Mnoho ikonických alb se přitom původně mělo jmenovat úplně jinak – a kdyby k tomu opravdu došlo, možná by dnes vypadala celá hudební historie jinak.

Beatles – Abbey Road, které mělo být Everestem

Když Beatles dokončovali nahrávání svého posledního společného alba, nebylo ještě jasné, jak se bude jmenovat. Inženýr Geoff Emerick kouřil cigarety značky Everest a název se kapela rozhodla použít jako pracovní titul. Měl symbolizovat něco monumentálního, výšiny, které čtyři kluci z Liverpoolu dosáhli. Zvažovalo se dokonce, že se kvůli obalu vydají do Himálaje a vyfotí se na úpatí hory. Nakonec ale zvítězila lenost i praktičnost. „Proč jezdit až do Nepálu, když máme přece přechod před studiem?“ zaznělo tehdy v nahrávací místnosti. A tak vznikla slavná fotografie, na níž čtveřice přechází přechod na londýnské Abbey Road. Název studia se stal i názvem alba, které dnes zná celý svět. Ironií osudu právě tahle spontánní volba dala vzniknout jednomu z nejikoničtějších obalů všech dob.

Nirvana – Nevermind místo Sheep

Kurt Cobain nebyl muž plánů, spíš intuice. Když Nirvana připravovala své druhé album, měl ho v hlavě pod pracovním názvem Sheep. Mělo to být ironické – narážka na ovčí poslušnost společnosti, která následuje, aniž by přemýšlela. Cobain se ale během nahrávání cítil čím dál víc rozpolcený, vyčerpaný a zároveň fascinovaný absurditou světa kolem sebe. „Nevermind“ pronesl údajně při rozhovoru s bubeníkem Davem Grohlem, když odmítl řešit jednu z nekonečných debat o mixu. Dvě obyčejná slova, která se proměnila ve filozofii celé generace devadesátých let. Název, který původně nic neznamenal, se stal symbolem rezignace i autenticity zároveň. A deska, která se měla jmenovat Sheep, nakonec spustila revoluci.

Pink Floyd – Temná strana měsíce, která málem nebyla

Když Pink Floyd v roce 1972 testovali svůj nový materiál na koncertech, hráli skladby pod názvem Eclipse: A Piece for Assorted Lunatics. Název The Dark Side of the Moon už totiž používala jiná britská kapela – Medicine Head. Až když jejich album propadlo, získali Floydi práva použít původní pojmenování. Byla to šťastná náhoda. The Dark Side of the Moon se stalo nejen jedním z nejprodávanějších alb všech dob, ale také symbolem vnitřního konfliktu, zmatku a křehké rovnováhy lidské psychiky. Kdyby se deska jmenovala Eclipse, možná by zněla stejně, ale nezněla by tak hluboko. Název jí dal rozměr, který přesahuje hudbu samotnou – poetický, melancholický, univerzální.

Radiohead – OK Computer, zrozené z věty mimo kontext

Radiohead si v devadesátých letech prošli obdobím, kdy nechtěli být tím, čím se stali. Po úspěchu The Bends hledali nový směr a psali skladby, které se více opíraly o atmosféru než o melodii. Pracovní název jejich třetí desky zněl Your Home May Be at Risk If You Do Not Keep Up Payments – ironická věta z britských televizních reklam na hypotéky. Nakonec ale padla jiná fráze, vyslovená během nahrávání v dodávce – „OK, computer…“ Měla to být prostá reakce na navigaci, která selhala, ale v ústech Thoma Yorka zazněla jako metafora vztahu člověka a technologie. Název, který se zrodil náhodou, přesně vystihl nervozitu doby. A i když album mohlo mít jakýkoli jiný titul, žádný by tak výstižně nepojmenoval konec devadesátých let.

Fleetwood Mac – Rumours, které mělo zůstat bezejmenné

Vznik legendární desky Rumours provázely hádky, rozchody, aféry i naprosté vyčerpání. Každý z členů kapely psal o svém vlastním rozchodu, zatímco ostatní o tom všem věděli. Původně se uvažovalo, že album nebude mít žádný název – že se prostě vydá jako bezejmenný projekt, který nebude potřebovat vysvětlení. Nakonec ale zvítězila ironie. Všechno, co kapelu ničilo, se stalo obsahem písní. „Rumours“ – pomluvy, šeptanda, drby – bylo přesně to slovo, které celý ten chaos shrnulo. Vznikla deska, která se stala soundtrackem milostného rozkladu i zázrakem soudržnosti zároveň.

David Bowie – Heroes, které mělo být o tichu

David Bowie měl rád koncepty. Každé album mělo svůj svět, estetiku i jazyk. Když v Berlíně nahrával Heroes, přemýšlel původně o názvu The Sons of the Silent Age, podle jedné z písní na desce. Chtěl tím zachytit generaci lidí, kteří žijí v šedi studené války, v tichu mezi dvěma bloky, mezi Východem a Západem. A pak se během jednoho dne vše změnilo. V okně studia Hansa Bowie zahlédl svého kytaristu Frippa, jak se líbá s přítelkyní u berlínské zdi. Ten obraz se stal písní – a píseň dala jméno celé desce. „Heroes“ nebylo plánované, ale spontánní, stejně jako láska, kterou symbolizovalo. Název, který původně měl být o tichu, se stal výkřikem naděje.

Když jméno mění osud

Hudební historie je plná takových náhod. Někdy vznikne název z cigaretové krabičky, jindy z věty pronesené v dodávce nebo z okamžiku, kdy někdo zapomene, že existuje jiná kapela se stejným jménem. A přesto právě tyto drobnosti často určují, jak se album zapíše do dějin. Název není jen estetická volba – je to klíč k emocím, které hudba vyvolává.

Když si pustíš Abbey Road, Nevermind nebo The Dark Side of the Moon, neslyšíš jen písně, ale i okamžiky nerozhodnosti, kdy mohlo všechno dopadnout jinak. A možná právě proto nás hudba nikdy nepřestane fascinovat – protože i ty největší legendy vznikly z malých rozhodnutí, která tehdy nikomu nepřipadala důležitá.

Dočetli jste až sem? Skvělé! Teď je čas ponořit se do naší nabídky a najít si svůj nový oblíbený vinyl.