Elektronika v 80. letech: od Kraftwerk po Depeche Mode

Osmdesátá léta byla dekádou, kdy hudba definitivně vstoupila do éry syntetizátorů a drum machines. Zatímco sedmdesátky experimentovaly, osmdesátky už přijaly elektroniku jako dominantní jazyk. Vznikl synthpop, elektronické experimenty i nové subkultury, které definovaly módu a životní styl. Vinyl tehdy zažíval obrovský boom a právě na deskách se nové zvuky šířily po celém světě.
Kraftwerk: průkopníci ze studia jako laboratoře
Německá kapela Kraftwerk začala experimentovat už v sedmdesátých letech, ale právě na začátku osmdesátých se jejich vliv stal globálním. Alba jako Computer World (1981) předpověděla éru digitalizace, internetu a propojeného světa – a to dávno předtím, než se staly realitou. Kraftwerk ukázali, že elektronické nástroje mohou být stejně výrazné jako kytary a že robotický minimalismus může působit lidsky.
Na vinylu jejich hudba zní čistě, přesně a hypnoticky – každý zvuk má prostor a dynamiku. Desky Kraftwerku jsou dnes sběratelskými klenoty a patří do sbírky každého, kdo chce pochopit kořeny elektroniky.
Synthpopová vlna: Depeche Mode, New Order a spol.
Osmdesátky přinesly explozi kapel, které postavily hudbu na syntezátorech. Depeche Mode začali s chytlavými melodiemi (Speak & Spell, 1981), ale rychle se posunuli k temnějšímu a dospělejšímu zvuku – vrcholem bylo Violator (1990), které se stalo klasikou nejen elektroniky, ale celé pop music.
New Order, vzniklí z trosek Joy Division, definovali spojení post-punku a elektroniky. Jejich singl „Blue Monday“ (1983) je dodnes nejprodávanějším dvanáctipalcem všech dob. Vedle nich zazářili i Pet Shop Boys, kteří spojili taneční beaty s ironickými texty a stali se ikonou popu.
Na deskách synthpop získává hloubku – basové linky mají váhu, syntezátory znějí teple a vokály dostávají přirozenou barvu.
Industrial a experimenty: temná stránka elektroniky
Elektronika v 80s nebyla jen melodická a popová. Kapely jako Cabaret Voltaire, Front 242 nebo Throbbing Gristle vytvořily základy industrialu – temného, rytmického a často provokativního proudu, který ovlivnil pozdější techno i EBM scénu.
Na vinylech těchto kapel slyšíš špinavý, syrový zvuk – záměrné ruchy, zkreslení a repetitivní beaty, které připomínají tovární stroje. I tohle je součást příběhu osmdesátkové elektroniky: hudba, která se nebála jít proti mainstreamu.
Elektronika a mainstream: od Madonny po Michaela Jacksona
Nové technologie pronikly i do mainstreamu. Michael Jackson využíval syntezátory na Thrilleru i Bad, Madonna vystavěla své rané hity na tanečních beatech a elektronických aranžích. Produkce osmdesátých let měla specifický „syntetický“ zvuk, který se stal poznávacím znamením celé dekády.
Pro vinyl to byla zlatá éra – alba se prodávala po milionech a hity zněly z každého gramofonu. Pokud chceš dnes zachytit autentický zvuk 80s, originální pressy těchto desek jsou ideální cestou.
Alba, která definovala osmdesátkovou elektroniku
- Kraftwerk – Computer World (1981)
- Depeche Mode – Violator (1990, ale zvukově vychází z éry 80s)
- New Order – Power, Corruption & Lies (1983)
- Pet Shop Boys – Actually (1987)
- Cabaret Voltaire – The Crackdown (1983)
- Front 242 – Front by Front (1988)
Dočetli jste až sem? Skvělé! Teď je čas ponořit se do naší nabídky a najít si svůj nový oblíbený vinyl.
