Madlib
Madlib, vlastním jménem Otis Jackson Jr., je legendární americký producent, DJ a rapper, známý svou širokou paletou hudebních stylů a vlivem na undergroundovou hip hopovou scénu. Jeho spolupráce s umělci jako MF DOOM a Freddie Gibbs patří mezi nejuznávanější projekty v žánru. Madlib je ceněn pro svou kreativitu a schopnost vytvářet unikátní hudební koláže.
Podobní umělci: Madvillain | MF DOOM | King Geedorah | Viktor Vaughn | DANGERDOOM
Nejprodávanější
Výpis produktů
Ovládací prvky výpisu
Madlib: Architekt zvuku, který proměnil samplování v umění
Počátky a cesta ke slávě
Madlib, vlastním jménem Otis Jackson Jr., se narodil v roce 1973 v Oxnardu v Kalifornii do hudební rodiny, kde rytmus a groove byly přirozeným jazykem. Jeho otec byl jazzový pianista, matka zpívala gospel a strýc Jon Faddis patřil mezi respektované jazzové trumpetisty. Už jako teenager trávil Otis hodiny v domácím studiu, obklopený vinylovými deskami, bubny a samplerem.
V 90. letech začal vystupovat s místní crew Lootpack, kde se poprvé projevil jeho zvláštní mix – syrový undergroundový rap, jazzová citlivost a hravost. Jejich album Soundpieces: Da Antidote! (1999) se stalo kultem. V té době začal spolupracovat s nezávislým vydavatelstvím Stones Throw Records, které se později stalo jeho hudebním domovem.
Madlib nikdy neusiloval o slávu – usiloval o autenticitu. Jeho tvorba je nekonečná mozaika inspirací, improvizací a hudebních světů. Od hip hopu přes jazz, soul až po brazilské rytmy. Jeho diskografie se nedá přesně spočítat – vydával desítky alb pod různými jmény, často v anonymitě, jen proto, aby mohl tvořit svobodně.
Hudební vývoj a klíčová alba
Madlibův svět se rozprostírá napříč dekádami i žánry. V roce 2000 vydal album The Unseen pod pseudonymem Quasimoto – experimentální projekt, kde rapuje s uměle zvýšeným hlasem. Deska je surreálním tripem do jeho podvědomí, plná jazzových samplů, psychedelických zvuků a zvláštního humoru.
Následovalo Blunted in the Bomb Shelter (2002), mixtape plný reggae a dancehallu, a Shades of Blue (2003), kde remixoval katalog legendárního jazzového labelu Blue Note Records. Tohle album potvrdilo, že Madlib chápe jazz stejně hluboce jako hip hop – ne jako nostalgii, ale jako živý dialog mezi dobami.
V roce 2004 spojil síly s MF DOOMem a vznikl projekt Madvillain a album Madvillainy – jedno z nejvlivnějších děl moderního hip hopu. Krátké tracky, nečekané střihy, poetické texty a nekonečná vrstvenost samplů vytvořily něco, co dodnes zní svěže a neuchopitelně.
O rok později přišel další zásadní moment – spolupráce s J Dillou na projektu Jaylib (Champion Sound, 2003), který spojil dvě producentské legendy v čisté formě beatového umění.
V následujících letech Madlib rozšiřoval svůj vesmír:
-
jako Yesterday’s New Quintet vytvářel jazzové nahrávky hrané výhradně na samplerech,
-
jako DJ Rels experimentoval s broken beatem,
-
jako Beat Konducta vydal série instrumentálních alb (Vol. 1–6: Movie Scenes, Vol. 5–6: A Tribute to J Dilla),
-
a jako MadGibbs spolupracoval s rapperem Freddie Gibbs na mistrovských deskách Piñata (2014) a Bandana (2019).
Tyto dvě alba představují moderní zlatý standard hip hopové produkce – hutné beaty, filmové samply, jazzové harmonie a syrovou realitu ulic.
Madlib na vinylu
Madlib je producent pro vinylové puristy. Jeho hudba vzniká z desek – a na deskách zní nejlépe. V každém tracku je slyšet šum jehly, dotek ruky i duše archiváře, který tráví dny v secondhandech hledáním zvuků, jež nikdo jiný neslyší.
Shades of Blue je mezi sběrateli považováno za povinnou výbavu – kombinace akustického jazzu a hip hopu má na LP neuvěřitelnou hloubku. Madvillainy vychází v luxusních reedicí od Stones Throw, s původní obálkou od Jeffa Jankse a perfektním masteringem – jeho vinylová dynamika je referenční pro žánr.
Piñata a Bandana s Freddiem Gibbsem jsou na dvojvinylech mistrovsky vyvážené – každý beat má prostor dýchat, vokály jsou organické, a basy mají měkký, analogový charakter. Mnozí sběratelé říkají, že Madlibovy desky jsou nejautentičtější připomínkou éry SP-1200 a MPC samplerů.
K poslechu Madliba na vinylu patří i rituál – otevřít desku, sednout si, a nechat se pohltit labyrintem zvuku.
Styl, vliv a dědictví
Madlib je zvukový archeolog, který chápe hip hop jako proces objevování, nikoli výroby. Jeho hudba je koláž – minulost přetavená do přítomnosti. Místo digitální dokonalosti sází na lidskost, náhodu, prasknutí, chybovost.
Ovlivnil celé generace producentů – od Flying Lotuse, Knxwledge a The Alchemist, až po Andersona .Paaka, který o něm říká, že „Madlib učí poslouchat hudbu jako film“. Jeho spolupráce s MF DOOMem, Dillowou i Freddie Gibbsem definovala standard pro „art rap“ – žánr, který se nebojí experimentu ani ticha.
Jeho přístup k hudbě připomíná jazzové improvizátory – začíná motivem, ale nikdy neví, kam ho dovede. V tom spočívá jeho kouzlo: Madlib nevyrábí tracky, on vytváří světy.
V době, kdy se hip hop stal průmyslem, Madlib zůstal řemeslníkem – samotářem v nahrávacím studiu plném desek, pásků a šumu. Jeho dědictví je v tom, že dokázal udržet ducha hip hopu při životě – svobodného, odvážného a tvořeného rukama.
Zajímavosti
-
Má přes 40 uměleckých pseudonymů, z nichž některé se objevují jen na jediné nahrávce.
-
Všechny své beaty tvoří na sampleru SP-303 a SP-404, bez počítače.
-
Album Madvillainy vznikalo v době, kdy s MF DOOMem komunikovali jen přes kazety – nikdy spolu nebyli delší dobu ve studiu.
-
Madlib vlastní desítky tisíc vinylů, které si katalogizuje podle nálad, ne podle žánrů.
-
Produkoval tracky i pro Erykah Badu, Mos Defa, Taliba Kweliho, Kanye Westa nebo De La Soul.



