Public Enemy
Public Enemy je americká hip hopová skupina známá svými politicky nabitými texty a silným zvukem. Skupina, vedená Chuckem D a Flavor Flavem, se proslavila albem "It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back," které je považováno za jedno z nejdůležitějších hip hopových alb všech dob. Public Enemy ovlivnili hip hopovou scénu svým aktivismem a nekompromisní hudbou.
Podobní umělci: Run D.M.C. | Eric B. & Rakim | Boogie Down Productions | Big Daddy Kane | Digital Underground
Nejprodávanější
Výpis produktů
Ovládací prvky výpisu
Public Enemy: Hlas revoluce, který proměnil hip hop v nástroj pravdy
Počátky a cesta ke slávě
Public Enemy vznikli v polovině 80. let v New Yorku, konkrétně na Long Islandu, kde se potkali Chuck D (Carlton Ridenhour) a Flavor Flav (William Drayton Jr.) – dva naprosto odlišní, ale dokonale se doplňující rappeři. Chuck D měl mohutný, autoritativní hlas a přinášel sociální komentář s vážností kazatele, zatímco Flavor Flav byl energický, bláznivý a komediální – hlas ulice.
Jejich cesta začala na rádiové stanici WBAU, kde Chuck D působil jako DJ. Tam vznikly první demo nahrávky, které upoutaly pozornost producenta Rick Rubina z labelu Def Jam Recordings. Ten rozpoznal, že tahle dvojice může změnit hru – a přesně to udělala.
Public Enemy se stali hlasem afroamerické komunity, v době, kdy rap začal být slyšet daleko za hranicemi čtvrti. Jejich hudba nebyla o party, ale o vědomí, vzdoru a vzdělání. V jejich světě byl mikrofon zbraní a beat manifestem.
Hudební vývoj a klíčová alba
Debut Yo! Bum Rush the Show (1987) představil tvrdý, industriální zvuk plný sirén, kytarových samplů a politické naléhavosti. Ale to byl jen začátek.
V roce 1988 přišlo album, které navždy změnilo historii hip hopu – It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back. Deska byla sonickým útokem, který spojil radikální poselství, intenzivní produkci a neúprosnou energii. Produkční tým The Bomb Squad vytvořil vrstvený kolážový zvuk plný hluku, křiku, funku i rocku. Skladby jako „Bring the Noise“, „Don’t Believe the Hype“ a „Rebel Without a Pause“ se staly hymnou revoluční generace.
Další album Fear of a Black Planet (1990) potvrdilo jejich status kulturní síly. Písně „Fight the Power“, „911 Is a Joke“ nebo „Welcome to the Terrordome“ odrážely frustraci z rasismu, policejního násilí a mediálních předsudků. „Fight the Power“ zazněla ve filmu Do the Right Thing od Spikea Leeho a stala se symbolem odporu i sebevědomí afroamerické komunity.
V 90. letech Public Enemy pokračovali s alby Apocalypse 91… The Enemy Strikes Black (1991) a Muse Sick-n-Hour Mess Age (1994), kde zkoumali téma korporací, médií a manipulace. Chuck D přitom zůstal věrný své roli učitele a komentátora, zatímco Flavor Flav přinášel kontrastní lehkost.
Pozdější tvorba (He Got Game, 1998; Man Plans God Laughs, 2015) ukázala, že Public Enemy nikdy nepřestali být aktuální – stále komentovali svět kolem sebe, i když se změnila technologie i publikum.
Public Enemy na vinylu
Hudba Public Enemy byla tvořena pro sílu analogového zvuku. Na vinylu jejich skladby znějí těžce, masivně a fyzicky – přesně tak, jak mají. Každá stopa vibruje syrovou energií, každý beat má váhu.
It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back na původním vinylu Def Jam (1988) je mezi sběrateli považováno za jeden z nejsilnějších pressů v historii hip hopu. Znělo jako manifest – hlučné, agresivní, ale zároveň precizní. Fear of a Black Planet je na gramofonu zvukovým labyrintem – vrstvy samplů, řečí a sirén se rozvíjejí s hloubkou, kterou digitální mastering nedokáže přenést.
Pro sběratele jsou tyto desky povinností – nejen kvůli ikonickým obalům, ale i kvůli tomu, že vinyl dokáže zachytit jejich energii s naprostou syrovostí. A i reedice z posledních let (Def Jam / UMe) si zachovávají původní sílu a detail.
Styl, vliv a dědictví
Public Enemy redefinovali, co znamená hip hop. V době, kdy většina rapu byla o zábavě, oni přinesli myšlenku, hněv a vědomí. Jejich hudba byla militantní, politická, filozofická i poetická zároveň. Chuck D říkal: „Rap je CNN černé Ameriky.“
Jejich vliv přesáhl hranice žánru. Inspirovali Kanye Westa, Kendricka Lamara, Run the Jewels, Rage Against the Machine, ale i punkové a metalové kapely, které obdivovaly jejich energii a postoj.
Zároveň byli průkopníky v produkci – The Bomb Squad změnil způsob, jakým se pracuje se samply. Jejich vrstvení a zvukové koláže ovlivnily nejen hip hop, ale i elektroniku a industriální hudbu.
Public Enemy byli také první rapovou kapelou, která hrála s rockovými interprety (např. s Anthraxem na remixu „Bring the Noise“) a první, která byla uvedena do Rock and Roll Hall of Fame (2013).
Dnes jsou symbolem autenticity a odvahy říkat věci nahlas – i když bolí. Jejich odkaz žije v každém rapperovi, který bere mikrofon jako zbraň.
Zajímavosti
-
Chuck D původně studoval grafický design a sám navrhl logo Public Enemy – postavu muže v zaměřovači.
-
Flavor Flav byl profesionálně vyškolený kuchař a hrál na 15 nástrojů.
-
Jejich skladba „Fight the Power“ byla v roce 2021 zvolena nejlepší písní všech dob podle žebříčku Rolling Stone.
-
Public Enemy byli první hiphopovou skupinou, která v 90. letech vyrazila na světové turné s plnohodnotnou kapelou.
-
Album It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back je často označováno jako nejvlivnější rapové album všech dob.



