Quincy Jones
Quincy Jones byl americký producent, skladatel a dirigent, který má na svém kontě více než 60 let kariéry v hudebním průmyslu. Jeho práce zahrnuje spolupráci s mnoha významnými umělci, včetně Michaela Jacksona na albech "Thriller" a "Bad." Jones je známý pro svůj široký vliv na jazz, pop a R&B. Jeho přínos hudbě a produkci je považován za revoluční.
Podobní umělci: George Duke | Al Jarreau | George Benson | The Crusaders | Herbie Hancock
Nejprodávanější
Výpis produktů
The Dude je ikonické album Quincye Jonese, které vyšlo v roce 1981 a spojuje funk, jazz a soul do jednoho soudržného díla. ...
Ovládací prvky výpisu
Quincy Jones: Producent, který přetavil hudbu 20. století do umění
Počátky a cesta ke slávě
Quincy Delight Jones Jr. se narodil v roce 1933 v Chicagu a vyrůstal v době, kdy jazz nebyl jen hudbou, ale životním stylem. Už od dětství projevoval mimořádný hudební talent – hrál na trubku, aranžoval, skládal a fascinoval ho svět swingových orchestrů. Po přestěhování do Seattlu se setkal s tehdy mladým Rayem Charlesem, se kterým začal první hudební spolupráci – přátelství, které trvalo celý život.
Ve dvaceti letech se přidal k big bandu Lionela Hamptona a brzy se stal respektovaným aranžérem pro Counta Basieho, Sarah Vaughan nebo Dizzyho Gillespieho. V padesátých letech se Jones etabloval v New Yorku jako geniální tvůrce orchestrálních aranží a brzy začal psát i pro Hollywood. Jeho schopnost propojit jazz, pop, soul a orchestrální prvky byla výjimečná – už tehdy bylo jasné, že nejde jen o muzikanta, ale o vizionáře.
V 60. letech se stal jedním z prvních Afroameričanů, kteří pronikli do světa filmové hudby a produkce. Složil hudbu k desítkám filmů, včetně klasiky jako In the Heat of the Night, The Pawnbroker nebo bondovky The Deadly Affair. Ale skutečná éra jeho vlivu teprve začínala.
Hudební vývoj a klíčová alba
Quincy Jones má na kontě desítky vlastních alb a stovky produkčních kreditů, ale jeho skutečný odkaz leží v redefinici populární hudby. Jako sólový umělec debutoval s jazzovými projekty jako This Is How I Feel About Jazz (1957) nebo The Quintessence (1962), které dodnes patří mezi nejlépe zaranžované jazzové desky 20. století.
V 70. letech se pustil do fúze jazzu, funku a soulu – alba jako Walking in Space (1969), Gula Matari (1970) nebo Body Heat (1974) posunula hranice studiové produkce. Jeho práce se stala základem pro vývoj fusion jazzu a moderního funku.
Vrchol jeho kariéry ale přišel jako producent. Quincy Jones stojí za alby, která definovala éru – Michael Jackson: Off the Wall (1979), Thriller (1982), Bad (1987). Thriller se stal nejprodávanějším albem všech dob, a to nejen díky Jacksonovu talentu, ale právě díky Jonesovu vedení. Jeho cit pro zvuk, dynamiku a emoce proměnil pop v umění.
Jones produkoval také legendární skladbu „We Are the World“ (1985), kterou složili Michael Jackson a Lionel Richie pro projekt USA for Africa. Spojil největší hvězdy světa v jednom studiu a vytvořil hymnu lidské solidarity.
Jeho album Back on the Block (1989), které spojilo jazz, soul, hip hop a gospel, získalo Grammy za Album roku – zcela výjimečný úspěch pro producenta, který překračoval generace. Následovalo Q’s Jook Joint (1995), kde hostovali Stevie Wonder, Ray Charles, Ella Fitzgerald nebo Bono – pocta celému století hudby.
Quincy Jones na vinylu
Vinyl je formát, na kterém Quincy Jones zní tak, jak má – bohatě, vrstevnatě, teple a autenticky. Jeho produkce je mistrovská v práci s dynamikou a prostorem, což vynikne právě v analogovém poslechu. Desky jako Walking in Space, Smackwater Jack nebo Body Heat jsou dodnes vyhledávané mezi sběrateli jazzu a soulu.
Vinylové vydání Off the Wall a Thriller je povinností každého, kdo chce slyšet, jak má znít dokonalá popová produkce. Každý úder bicích, každý dech v dechové sekci, každý smyčcový motiv – to vše zní na LP přirozeněji než v jakékoli digitální verzi.
Reedice z 80. a 90. let od labelu Epic nebo Mobile Fidelity dodnes patří mezi nejlépe hodnocené v audiofilských kruzích. Quincyho hudba na vinylu není jen záznam – je to zvuková učebnice o tom, jak vzniká hudební dokonalost.
Styl, vliv a dědictví
Quincy Jones je hudební architekt, který formoval podobu populární kultury druhé poloviny 20. století. Jeho styl je založen na eklekticismu a citu pro rovnováhu – umí spojit jazz s popem, orchestr s elektronikou, virtuozitu s emocí.
Byl prvním producentem, který pochopil, že hudba není jen o písni, ale o prostoru, kde se píseň odehrává. Dokázal dát každému zvuku smysl – ať už šlo o orchestrální aranžmá Franka Sinatry nebo minimalistický beat v hitu Michaela Jacksona.
Jeho vliv sahá od jazzu po hip hop – jeho skladby byly samplovány stovkami producentů, od Nasova It Ain’t Hard to Tell po Kanyeho Westa a Madliba. Quincy byl jedním z prvních, kdo brali hip hop vážně jako hudební jazyk, a spojil generace tím, že mu otevřel dveře do světa respektu.
S více než 80 nominacemi na Grammy (a 28 vítězstvími) patří mezi nejoceněnější hudebníky všech dob. Ale jeho největším dědictvím je inspirace – generacím ukázal, že hranice mezi žánry jsou jen iluze.
Zajímavosti
-
Quincy Jones je nejvíce nominovaným umělcem v historii Grammy.
-
Jako první Afroameričan skládal hudbu pro hollywoodské filmy a řídil velký televizní orchestr.
-
Produkoval i Franka Sinatru – legendární album Sinatra at the Sands (1966) patří k milníkům swingové éry.
-
V 80. letech založil vlastní label Qwest Records, kde vydával i debuty mladých talentů jako Tevin Campbell nebo George Duke.
-
Jeho dcerou je herečka Rashida Jones, známá ze seriálů The Office a Parks and Recreation.



